משבר זהות (ביקורת מ"רייטינג")

באמת שאני מחבבת את ליאם ניסן, שחקן בעל נוכחות וכריזמה שהתפרסם בזכות תפקידים חמורי סבר יחסית בדרמות היסטוריות, אך בשנים האחרונות הוא מפתח לעצמו גם קריירה נוספת בסרטי מתח/פעולה (שלא לומר בלוקבאסטרים. בעצם עדיף לא לומר). סביר שכיף לצלם אותם (אם כי ניסן ידוע גם בהתייחסות שלו למשחק כעבודה), אבל לא הולך לו מי יודע מה מבחינת בחירת הג'ובים. דמותו נקלעה לצרות בצרפת ב"חטופה" המהנה אקשנית, אך הגיחוך העלילתי של הסרט והשוביניזם התמוה לא הותירו רושם על הצופים; ב"צוות לעניין" הכיפי מהשנה שעברה הוא לא כל כך התאים לתפקיד חניבעל סמית; ב"שלושת הימים הבאים" הצפוי אך עשוי היטב היה לו תפקיד קצרצר; ועל הרימייק העלק תלת ממדי ל"התנגשות הטיטאנים", שבו גילם ניסן את זאוס, קשה להגן (ההמשך מצטלם בימים אלה, כמובן). בסרטו החדש הוא שוב נוסע לאירופה ומסתבך בקונספירציה שנדמית גדולה עליו, ושוב מותיר את הצופים מאוכזבים.

ב"זהות לא ידועה" (שם עברי מטעה, מאחר שהזהות של גיבורנו היא הדבר היחיד שידוע לו, וזה גם עלול לבלבל עם סדרת סרטי ג'ייסון בורן) מגלם ניסן את ד"ר מרטין האריס, חוקר אמריקאי שנוסע עם אשתו ליז (ג'נוארי ג'ונס, שלמזלה התפקיד דורש ממנה בדרך כלל רק להציג מבט קפוא, להטות את ראשה ולחייך מדי פעם) לברלין, לכנס שבו הוא אמור להרצות. לאחר תאונת דרכים הוא מבלה ארבעה ימים בתרדמת בבית חולים, וכשהוא מתעורר איש אינו מזהה אותו, אפילו לא אשתו, וחמור מכך – גבר אחר (איידן קווין) תופס את מקומו בהצלחה. האריס יוצא לחפש את נהגת המונית שבה התרחשה התאונה (דיאן קרוגר) כדי לרדת לשורש התעלומה.

לא מדובר בסרט שמנסה להתחכם ולהעלות שאלות מהותיות על זהותנו כאנשים – האריס מגלה במהרה שהוא לא השתגע אלא באמת מישהו ניסה לסלק אותו מהדרך עקב סיבה לא ברורה. הוא גם לא מנסה להגיד משהו על העולם שבו אנו חיים – האזכורים למצב הכלכלה, החברה או איכות הסביבה הם בעיקר כלי לקידום העלילה, והקונספירציה המיושנת שבו מנותקת במכוון מאמירות עמוקות. בקיצור, המטרה היא להשאיר את ההיגיון הריאליסטי בחוץ וליהנות מהשתלשלות האירועים תוך התעלמות מהחורים בעלילה. חבל שב"זהות לא ידועה" התרשלו ולא טרחו להקפיד על הדבר החשוב – הפרטים הקטנים. קצת יותר השקעה והתסריט הגס היה הופך למותחן מהודק, גם אם מוּכר. המעוניינים בסרט קונספירציה ראוי שמזכיר את הסרט הנוכחי כדאי שיפנו אל "סכנה ברחוב ארלינגטון" של מארק פלינגטון, סרט מתח מטריד באמת (והיום אפילו יותר משהיה בשנת יציאתו, 99'). לחלופה קלילה יותר סורו לסרט האקשן/מד"ב הנהדר "זיכרון גורלי", מהקלאסיקות של שוורצנגר (שמשום מה אמורה לחטוף רימייק בקרוב). בסופו של דבר "זהות לא ידועה" מאכזב כי יוצריו שכחו שצריך קצת לעבוד כדי לפצות את הצופים על כך שהסיפור של הסרט אינו סתם פשוט אלא גם משומש.

"זהות לא ידועה" ("Unknown"), ארה"ב 2011, 113 דקות


מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, פורסם במקום אחר, קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s