למות עליו (ביקורת מ"רייטינג")

קלינט איסטווד כנראה לא מפחד משום דבר. היוצר הוותיק (מתקרב ל־81) מוציא סרט כל שנה־שנתיים, מתנסה בז'אנרים שונים ועובד עם מגוון אנשי צוות. הוא בוחר סרטים שקרובים ללבו, אבל לפעמים גם כישרונו הרב ויכולותיו המוכחות אינם מצליחים להתגבר על תסריט חלש או על ליהוק שגוי. אלה דווקא לא הבעיות של סרטו החדש של איסטווד, שאולי לא ייזכר כאחד מסרטיו הגדולים, אבל הוא ראוי לצפייה ולהערכה.

ב"מכאן והלאה" פורשים איסטווד והתסריטאי פיטר מורגן ("פרוסט/ניקסון", "המלכה") שלושה סיפורים על אנשים שהמוות נגע בחייהם בדרכים שונות. ג'ורג' (מאט דיימון) האמריקאי היה מדיום מצליח – ואמיתי – עד שהעומס הרגשי מעבודתו הכריע אותו והוא פרש לחיים צנועים ובודדים; מארי הצרפתייה (ססיל דה פראנס) היא עיתונאית ומגישת טלוויזיה שכמעט נספתה באסון הצונאמי; ומרכוס וג'ייסון (פרנקי וג'ורג' מקלארן) הם ילדים אנגלים, תאומים שעומדים להיפרד בנסיבות טרגיות. כל הדמויות האלה מנסות להמשיך בחייהם, אך החוויות שעברו מונעות זאת מהן ומכוונות אותן למסלול חדש ובלתי צפוי. החיפוש אחר שלווה ומנוח, או לחלופין אחר אישור וקבלה, משפיע לא רק על חייהן אלא גם על חיי הסובבים אותן, שלרוב אינם מסוגלים או כושלים בניסיונותיהם להבין את השינויים הפתאומיים.

לסרט יש בעיה עיקרית אחת. רצינית. הוא מכריז מתחילתו על קיומו הוודאי של "העולם הבא" ומעצב אותו ויזואלית (כמעט מההתחלה, כי הסרט בעצם נפתח בסצנת צונאמי מרהיבה – אירוע אפי בגודלו, דבר נדיר בסרטיו של איסטווד). העובדה הזאת כשלעצמה אינה הבעיה. הסוגיה המפריעה היא שהצגת התפיסה הזאת והאזכורים התכופים מדי לנושא צובעים את כל הסרט, גם את החלקים שהיו יכולים להיתפס כאמביוולנטיים, ברושם רוחניקי מטיפני, שהופך את הסרט לפנטזיה שבבסיסה אמירה שלרבים מהצופים יהיה קשה לקבל דווקא בשל הריאליסטיות של שאר הסרט, שעלילתו מלווה באירועים אמיתיים שכולנו זוכרים. קשה להיסחף ולהתעמק בסרט שמתעקש לדקור מטאפורית את הצופה שוב ושוב ברעיון מציק. בנושא הזה "מכאן והלאה" דורש הרבה מהצופה, ויש בו איזו הפגנת אומץ מצד יוצריו המצפים.

אבל אם מתגברים על תחושת המטיפנות, או לפחות מצליחים להתעלם ממנה, מגלים סרט יפה שעוסק בחיים ולא במוות. המשברים והמאבקים שעוברת כל אחת מהדמויות משורטטים בעדינות ובקצב נכון, בלי התלהמות ובלי תפניות על טבעיות מזויפות. בין השחקנים בולט דיימון המעולה, שמיטיב לגלם את הדמות המתלבטת והפגועה בתפקיד שמתאים לו – בניגוד לתפקידו הראשי ב"אינוויקטוס", סרטו הקודם והכושל של איסטווד (את דיימון יהיה אפשר לראות בקרוב גם ב"אומץ אמיתי", סרטם החדש והמצוין של האחים כהן, שבו הוא זוכה לתפקיד משובח).

הופעות השחקנים והזרימה הנכונה של הסרט מונעות ממנו להפוך לדרמה רגשנית על הניסיונות לתקשר עם אהובים מתים, ובהדרגה מתפתחת יצירה מרתקת על איחוי נפשות. איסטווד ומורגן מהרהרים, בקול (ובתמונה), על החומרים שהם מציגים. ההחלטיות הראשונית מפנה את מקומה, לא לספקות אלא לסיפורים האנושיים ולהזדהות הבסיסית שסרטים מאפשרים עם גיבוריהם. יחד עם העמדה הנחרצת שהסרט מציג בתחילתו, הוא גם מותח ביקורת נוקבת על תעשיית הרוחניות והדת של ימינו. הוא תומך בדבקות באמת הפנימית ומוחה בעוז נגד שלל השרלטנים המנצלים את רצונותיהם ותקוותיהם של המבקשים עזרה, בעיקר אלה השרויים באבל (המחאה הזאת מובילה לכמה סצנות הומוריסטיות נדירות בסרט העגמומי, שחלקן ייראו מוכרות למי שעקב אחרי סדרת תוכניות התעודה של לואי ת'רו, ששודרו בערוץ 8, שבהן פגש כמה טיפוסים מוזרים באמת). נחישות הסרט נדמית כמעט פוליטית לעתים. על אף אזכורי הדתות בסרט, "מכאן והלאה" הוא סרט חילוני במופגן. יש בו אמונה, אבל הוא מציג באור מגוחך ניסיונות של דתות ממוסדות להציע פתרון קל למחפשים תשובה וטוען שכל ההיררכיות, החלוקות המוסריות והסיפורים רק פוגעים ביכולתו של אדם לחיות את חייו בצורה מלאה ומספקת. זה אולי נשמע קצת מוזר לנוכח הבעיה המרכזית של הסרט כפי שהצגתי אותה קודם, אבל ב"מכאן והלאה" הגורל משחק תפקיד חשוב. בסופו של דבר משמיע הסרט הכרזה – זה לא משנה מה הוא או הצופה חושבים על העולם הבא. הוא שולח מסר על חובתנו לחיות היטב בעולם הזה ולנצל לטובה את הזמן שיש לנו. הסרט מסתיים באיזו נקודה אופטימית של המשכיות ושל יכולת האדם להתגבר ולהתקדם הלאה. אל הסרט הבא.

"מכאן והלאה" ("Hereafter"), ארה"ב 2010, 129 דקות


מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, עיצוב, פורסם במקום אחר, צילום, קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s