יש להם אהבה והיא תנצח (ביקורת מ"רייטינג")

ברט וורונה (ג'ון קרזינסקי ומאיה רודולף), זוג בן 30 ומשהו וגיבורי סרטו החדש של סם מנדס, מצפים לצאצא ראשון. הם גרים, אם להקצין מעט, בצריף מט ליפול, לקוי חימום ומועט שכנים. כמונו, גם הם תוהים למה הם לא חיים במקום יותר "מבוגר". הם פשוט נעצרו איפשהו. עם התקרבות השינוי הגדול בחייהם, הם מחפשים לעבור שלב הלאה. את הישועה הם לא ימצאו ממי שחשבו שיהיו המשפחה הקרובה והעוזרת שלהם. הוריו של ברט, מתברר, הם צמד אגואיסטים מנותקים (בהופעה מבריקה והורסת של ג'ף דניאלס וקתרין אוהרה), והם מתכננים לעזוב לאירופה רגע לפני הלידה הצפויה. הוריה של ורונה היו כנראה הורים נפלאים, אך הם נפטרו לפני שנים רבות. וכך גיבורינו מחליטים לצאת לדרך כדי לחפש מקום חדש, שבו ימצאו נחלה, תמיכה ואולי גם את עצמם. חלק מהדמויות ההוריות שהם פוגשים בדרך יכולות לשמש דוגמה יפה לביטויו המפורסם של סארטר "הגיהינום הוא הזולת"; אחרות נוגעות ללב וקרובות יותר ברוחן לצמד המשוטטים.
השחקנים הראשיים עושים מלאכתם נאמנה בעיצוב הזוג המחפש. רודולף משעשעת ומפליאה להעביר בהבעותיה את מחשבותיה ורגשותיה; קרזינסקי מקסים כצפוי בתפקיד הגבר המיושב-וגם-חולמני-גמלוני (וקשה שלא להיזכר בדמות שפרסמה אותו, ג'ים ב"המשרד"). הם מצליחים ליצור על המסך קשר של אינטימיות כנה, שנותרת חזקה גם בסבך הציניות שהתסריט מפגין לעתים קרובות מדי. כמה מהסיטואציות שאליהן נקלעים בני הזוג בהחלט מצחיקות מאוד. אלה כנראה נועדו להיות סאטירה, עוקצנית, אך הן זוכות לטיפול אכזרי, אפילו מרושע.
זה לא שהזוג מתנשא. ורונה וברט דווקא רגישים, צנועים, מיודעים, נורמליים כאלה. בעצם, למרות התהיות הקיומיות שלהם, הם די מושלמים. "אנחנו דפוקים?", שואלת ורונה בקול, אם כי הסרט לכל אורכו לא מותיר מקום לספק באשר לתשובה השלילית לשאלה. החיים שלהם אינם זוהרים, אבל הם אוהבים ומאוהבים והם רוצים רק שיהיה טוב לדור הבא שבקרוב יגיח. הבעיה היא שהסרט עצמו מתנשא ומעביר את ההתרחשויות לצופים דרך נקודת המבט הזאת. אולי באמת יש לנו סיבה טובה להתנשא לאור הדוגמאות הפגומות, לעתים גרוטסקיות, של המשפחה המודרנית שאנו פוגשים. עם זאת, בתור סרט שבגלוי מנסה, ממש מתאמץ, לטעון רגשית את הצופים וליצור קשר ביניהם ובין גיבוריו, הצגת הדברים בצורה זו דווקא מנכרת, לא את הדמויות אלא את הצופים, ולכן רק מעט מהאירועים בסרט מרגשים באמת.
מפתיע שתסריט בכיכובו של זוג מורם מעם (עולה גם השאלה, שאין זה המקום לדון בה – האומנם הם באמת כאלה מיוחדים בעולמנו? או אפילו בעולם הסרטים?) הופקד בידיו של הבמאי סם מנדס, קולנוען בעל ראייה קודרת בתחומי האהבה והזוגיות, יש שאף יגידו מיזנתרופ, כפי שאפשר היה לראות כבר בסרט שפרסם אותו לפני כעשור, "אמריקן ביוטי", ובוודאי בסרטו האחרון, "חלון פנורמי". האימפוטנטיות הרגשית של הזוגיות הבורגנית, האופיינית לדמויות הראשיות בסרטיו של מנדס, פוסחת על ברט וורונה. הם אמנם מתנהלים בבועה של חוסר ביטחון עצמי מדומה – זאת דווקא נקודה חזקה בעיצוב הדמויות כצעירים בעולם הנוכחי – הם שואלים שאלות שהם יודעים בסתר לבם את התשובות להן, הם אינם משוכנעים בכך שיוכלו להעניק לילדם אהבה, בית וחיים נפלאים, אך לצופה לא ניתנת סיבה לפקפק בכך כמותם. היטלטלות הסרט בין ניסיונות לרגש ובין מבטו הציני על ההתרחשויות יוצרת מסע לא אחיד, לפעמים מצחיק, לפעמים מועד ומאבד את האפקט הרגשי המצטבר שהיה יכול להיבנות. ולמרות כל המכשולים, חוסר התפקוד של הדמויות שגיבורינו פוגשים וההרהורים התוקפים אותם כהורים-לראשונה, "לצאת לדרך" הוא סרטו האופטימי ביותר של מנדס, אביר הבורגנות הפסימיסטית. סצנת הסיום שלו, למרות הבידוד שהיא רומזת אליו, היא הרגע הכי מלא תקווה בעבודתו (הקולנועית לפחות) של הבמאי. אולי באמת יש להם, ולנו, עתיד.

"לצאת לדרך" ("Away We Go"), ארה"ב-אנגליה 2009, 97 דקות

שלושה וחצי כוכבים

סאונד בוקס
למוזיקה הנפלאה בסרט אחראי הסינגר-סונגרייטר הסקוטי אלכסי מרדוק. שיריו הנוגים – לרוב רק קולו וגיטרה – מעניקים לסרט רגש ושקט שחסרונם בו כה בולט לעתים.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, בריטי, טלוויזיה, מוזיקה, פורסם במקום אחר, קולנוע, קליפ. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על יש להם אהבה והיא תנצח (ביקורת מ"רייטינג")

  1. אריק הגיב:

    מאיה רודולף נראתה תמיד בעיני טיפה מחוץ למים בSNL,כאילו היא לא באמת שם. נראה לי שהקולנוע ובמיוחד סרטים עגומים קמעה מתאימים לה יותר.
    אצפה בסרט ולו רק בשבילה.

    אחלה ביקורת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s