אני מאוהב בבחורה מבת ים (ביקורת מ"רייטינג")

סוסקה ופוניו - ההיכרות

אמן האנימציה הנערץ הייאו מיאזאקי אהוב ומוערך לא רק במדינתו יפן. השפעתו וחשיבותו של סגנונו חובקי עולם, ולא פלא הוא שסרטו החדש נישא על ציפיות שנאספו במשך ארבע השנים מאז הפיצ'ר הקודם שלו. ב"פוניו", או בשמו המלא "פוניו על הצוק שליד הים", חוזר מיאזאקי לאחר היעדרות ממושכת לעשיית סרטים המיועדים לילדים (ההנאה של המבוגרים היא תוצר לוואי).
"פוניו" הוא למעשה עיבוד חופשי לאגדת "בת הים הקטנה" המוכרת. פוניו היא דג בעל פנים אנושיים. כשהיא פוגשת את הילד סוסקה היא נקשרת אליו, והוא אליה, והיא מפתחת רצון להפוך לאנושית כמוהו. אביה, מכשף שהיה אנושי וכעת הוא יצור ימי, מתנגד לרעיון, לא מרוע אלא יותר בשל דאגתו מפני השפעת כוחותיה הקסומים של בתו, כוחות שהיא אינה מודעת לעוצמתם, והוא משיב את בתו אל ביתם אשר בים. פוניו שוחה מהבית כדי לחזור לסוסקה, ובצורתה האנושית היא יוצאת עמו למסע שבסופו יוחלט מה יהיה עתידה. המצפים לקבל ב"פוניו" את העומק והמורכבות של סרטי מיאזאקי כגון "הנסיכה מונונוקי" עלולים להתבדות, אך אין משמעות הדבר שמיאזאקי סוטה לפתע מסגנונו המפורסם.
למעשה נהוג לחלק את אוסף עבודותיו של היוצר הוותיק לשני סוגים. סרטיו הידועים והמצליחים ביותר, בוודאי בארץ – "מונונוקי", "המסע המופלא" ו"הטירה הנעה" – משתייכים לסגנון הכבד יותר שלו, שבו שוטח הבמאי-תסריטאי ברמות שונות של בוטות, עד כדי מיליטנטיות, את משנתו הפוליטית-אקולוגית על אודות כוחו ההרסני של המין האנושי כלפי הטבע. הדמויות הקסומות שמאכלסות את סרטיו, בין שהן מכשפים או יצורי יער, ים או מדבר, נאלצות פעמים רבות להגן על סביבת המחייה שלהן מפני איומי המודרניזציה והטכנולוגיה הדורסנית.
סרטים אחרים של המאסטר היפני ואולפני ג'יבלי שבהנהגתו הם פשוטים יותר, שטחיים יותר ופונים בייחוד לגילים צעירים, ועם זאת בהחלט מכילים אלמנטים שאפשר לזהות בסרטיו המכוונים לקהל בוגר יותר. מיאזאקי למעשה החל בתחום סרטי הילדים – הסרטים הראשונים שכתב עסקו בפנדה ענקי שעובר לגור עם ילדה שהוריה נסעו הרחק. "פוניו", בדומה ל"השכן שלי טוטורו" המקסים (שהופץ בארץ בשנה שעברה במלאות לו 20 ונחשב לאחד מהסרטים האהובים ביותר ביפן בכל הזמנים) ול"שירות המשלוחים של קיקי", משתייך לקבוצה זו. חשיבות הטבע לא נזנחת אך נדחקת מעט הצדה, יותר כאזכור וכסביבת מחייתם של גיבורי הסיפור מאשר חלק גדול באמירת הסרט. ב"פוניו" יימצאו פחות סמליות וסאבטקסט והוא בוודאי פחות אלגורי למציאות המודרנית. מדובר, כאמור, באגדה – מרתקת בחוסר הריאליסטיות שלה ומעוררת השתאות ילדותית למראה האירועים הפנטסטיים שבה.

השלב הבא

מיאזאקי מייחס משקל נכבד למוסד המשפחה – הורים, סבים ואחים – והתמיכה והערכים שהוא מעניק לילדים, שמשמשים ברוב המקרים כגיבורי הסיפור. פעמים רבות על הילדים בסיפור מוטלת אחריות גדולה בהרבה מהנהוג לגילם ב"עולם האמיתי". "פוניו" אינו יוצא דופן במובן זה, אך הוא גם שם במרכז דווקא את הנשים כבעלות ההשפעה הגדולה ביותר בחברה שבה מתרחש הסרט. כמעט אין דמויות גבריות משמעותיות בסרט – אביו של סוסקה נעדר מהבית לתקופות ארוכות בעודו שט בים (בכלל, דמותו המופיעה ונעלמת היא אחד מחורי העלילה בסרט, שאולי לא יטרידו את הצופים הצעירים אך יכולים לייצר תמיהה מסוימת בקרב המבוגרים), ובחייו של הילד מעורבות בעיקר מורות, זקנות וחברות מהגן. בעיקר בולטת לטובה אמו של סוסקה, ליסה, בהיותה אישה דעתנית, חזקה ורבת תושייה.
כרגיל, היצורים הבלתי אנושיים מעוררי פליאה ומרובי דמיון עיצובי יותר מאשר מאיימים. אפילו בסצנת הסערה היפהפייה – שיאו של הסרט – סכנות הים הגועש, על גליו הזועמים ושוכניו הנחושים, מורגעות על ידי נוכחותה האנרגטית של פוניו. הצופים המבוגרים, אם יותירו את ציפיותיהם ל"מונונוקי" נוסף מחוץ לאולם, יוכלו להיסחף במהלכיו הישירים ומלאי האהבה של הסרט. עבור ילדים, "פוניו" הוא חזרה מוצלחת במיוחד לפשטות השובה של אגדות מיאזאקי.

"פוניו" ("Ponyo"), יפן 2008, 100 דקות

שלושה וחצי כוכביםלמבוגרים, ארבעה וחצי כוכביםלילדים

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אנימציה, ביקורת, חיות, יפני, עיצוב, פורסם במקום אחר, קולנוע. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על אני מאוהב בבחורה מבת ים (ביקורת מ"רייטינג")

  1. איתמר הגיב:

    קראתי את הביקורת ברייטינג ואהבתי מאוד
    סרט נהדר

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s